Begeleiding terug-naar-werk-coördinator nu ook digitaal bij CM Gezondheidsfonds 

Brussel, 18 September 2024 – Leden van CM Gezondheidsfonds die arbeidsongeschikt zijn, kunnen voortaan ook digitaal in gesprek gaan met een terug-naar-werk-coördinator van de mutualiteit. CM sloeg daarvoor de handen in elkaar met de digitale gezondheidsdienstverlener Doktr. 'We willen de terugkeer naar werk zo laagdrempelig mogelijk maken', zegt CM-voorzitter Luc Van Gorp. 

Wie na een lange periode van ziekte opnieuw wil beginnen werken, kan beroep doen op een terug-naar-werk-coördinator van de mutualiteit. Die helpt zoeken naar gepaste begeleiding voor de terugkeer naar de arbeidsmarkt. Dat kan begeleiding zijn bij het zoeken naar aangepast werk, ander werk of het volgen van een opleiding. ​ 

Die heroriëntatie is vaak broodnodig. Uit recent CM-onderzoek bleek dat 56 procent van de langdurig zieken van mening is dat hun werk (deels) mee verantwoordelijk is voor hun uitval. Dat is vooral het geval voor mensen die kampen met een burn-out (90 %), of een psychische aandoening (69 %). Ook mensen die kampen met fysieke problemen zoals rugpijn, wijzen vaak (64 %) in de richting van hun job. Volgens de meest recente cijfers zijn er vandaag in ons land meer dan 500.000 mensen langdurig ziek. 

Drempelverlagend  

CM Gezondheidsfonds introduceert de digitale consulten met de terug-naar-werk-coördinatoren via de Doktr-app, die huisartsen en psychologen vandaag al aanbieden voor online raadplegingen. 'Door ook digitale afspraken mogelijk te maken, willen we de drempel verlagen. Voor sommige mensen is een videogesprek praktischer of meer comfortabel', zegt Luc Van Gorp, voorzitter van CM Gezondheidsfonds. ​ ​ ​ 

'We willen een uniek loket zijn voor onze leden in arbeidsongeschiktheid. We begeleiden hen in elke fase zo vlot mogelijk, zowel op het moment dat ze uitvallen, tijdens hun arbeidsongeschiktheid als op het moment dat zij het werk willen en kunnen hervatten', aldus Van Gorp. 

Vandaag zijn er bij CM Gezondheidsfonds 34 terug-naar-werk-coördinatoren aan de slag. Leden van CM die arbeidsongeschikt zijn, kunnen op eigen initiatief contact opnemen met een terug-naar-werk-coördinator. Dat kan dus voortaan ook via digitale weg. Daarnaast verwijzen ook adviserend artsen leden door naar een terug-naar-werk-coördinator. 

Gratis online consultatie met Doktr 

Je kan een afspraak maken met een terug-naar-werk-coördinator via het online-formulier op de site van CM. Wanneer de afspraak is geboekt, registreer je je via de identiteitsapp itsme veilig op de Doktr-app. Wie kiest voor een digitale afspraak, ontvangt alle nodige documenten digitaal. De online consultatie is gratis. ​ 

Het videoconsultatieplatform Doktr werd in mei 2021 door Proximus gelanceerd. Meerdere mutualiteiten geven hun leden sindsdien de mogelijkheid om videoconsultaties met huisartsen en psychologen te doen via het platform. De app telt vandaag al 120.000 geregistreerde gebruikers. ​ 

'Bij Doktr ondersteunen we CM graag in hun overgang naar een hybride model met meer digitale zorg. Met terug-naar-werk-coördinatoren van CM op ons platform, breiden we ons aanbod aan digitale zorgverleners uit en versterken we Doktr als oplossing voor mensen in arbeidsongeschiktheid', geeft Jan Van Wijnendaele, managing director van Doktr, mee. ​ 

 

Contact:

Clara Vanmuysen, persverantwoordelijke CM, clara.vanmuysen@cm.be 0498 23 15 99 

Jan Van Wijnendaele, Managing director Doktr, jan.van.wijnendaele@doktr.be ​ 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over CM gezondheidsfonds

Meer dan 4,5 miljoen leden schenken hun vertrouwen aan de Christelijke Mutualiteit (CM). CM ijvert voor een kwaliteitsvolle en toegankelijke gezondheidszorg en behartigt de solidariteit die daarvoor nodig is. Om haar doelstellingen te bereiken geeft CM mee vorm aan het gezondheids- en welzijnsbeleid, biedt ze professionele dienstverlening aan haar leden en zet ze mensen aan tot gezond leven.

Neem contact op met

www.cm.be