CM Gezondheidsfonds rekruteert met een pop-uprestaurant in Antwerpen-Centraal
(Foto- en videoverslag onderaan persbericht)
- CM kijkt anders naar rekruteren en stelt de kandidaat centraal
- Eigen medewerkers vertellen transparant over wat werken bij CM inhoudt
- Management van CM dient mee op
CM Gezondheidsfonds tovert het iconische stationsgebouw van Antwerpen-Centraal vijf dagen lang om tot Restaurant Rekruté. De grootste mutualiteit van het land wil rekruteren en solliciteren anders aanpakken. De kandidaat staat centraal en krijgt de kans om tijdens een ongedwongen diner met CM-medewerkers open en transparant te praten over de werksfeer en de bedrijfscultuur. Het menu is geïnspireerd op de waarden van de organisatie en het management van het gezondheidsfonds dient mee op.
Restaurant Rekruté opent vandaag op 22 oktober de deuren op de eerste verdieping van Antwerpen-Centraal. Potentiële nieuwe medewerkers konden zich de voorbije weken registreren met een korte motivatie. Hun tafelgenoten zijn andere kandidaten én medewerkers van CM. Na het diner kunnen ze in gesprek gaan met een recruiter die hen kan matchen met een van de vacatures. De recruiter kan ook vragen over sollicitaties en procedures beantwoorden.
CM Gezondheidsfonds is de grootste mutualiteit van het land, met 4,7 miljoen leden, 70.000 vrijwilligers en maar liefst 7.500 medewerkers. Elke medewerker van CM draagt positief bij aan de gezondheid van miljoenen mensen. De slogan die CM gebruikt is dan ook ‘Elke dag Telt’.
“In 2024 zijn er een 400-tal nieuwe medewerkers gestart, maar we zijn continu op zoek naar nieuwe collega’s en hebben vandaag 140 vacatures openstaan”, vertelt Ronald Beernaert, Directeur HR en Organisatieontwikkeling bij CM Gezondheidsfonds. “We hebben een breed aanbod aan diverse functies, van consulenten en maatschappelijk werkers tot financiële profielen en IT’ers. We kijken in de eerste plaats naar de motivatie en de houding van kandidaten en of er een match is met de waarden van onze organisatie. We zijn op zoek naar mensen die willen bouwen aan een gezonde samenleving.”
Ronald Beernaert vervolgt: “Met diverse interne acties geven we medewerkers de kans om zowel horizontaal als verticaal in de organisatie te groeien. Je kan bij ons ook zonder specifieke kennis voor een bepaalde job beginnen en wij leiden je op.”
Menu weerspiegelt waarden CM
Niet alleen de setting van het pop-uprestaurant is uniek. Restaurant Rekruté pakt uit met een bijzonder menu voor de tafelgasten. Dat is geïnspireerd op de waarden van het gezondheidsfonds. Een gerecht met eetbare bloemen zet bijvoorbeeld de aandacht voor persoonlijke groei binnen de organisatie in de verf. CM laat medewerkers namelijk openbloeien. Een andere gang met gelakte aubergine, miso, bataat en mizuna kunnen de kandidaten dan weer zelf dresseren, wat slaat op het feit dat medewerkers bij CM elke dag waarde toevoegen.
Het menu geeft enkele dingen prijs, maar het zijn volgens Ronald Beernaert vooral de tafelgesprekken met de medewerkers die de kandidaten laten ontdekken hoe het is om bij CM Gezondheidsfonds te werken. “Je kan de cultuur of de werksfeer wel omschrijven en tonen op je website, op je sociale media, in je vacatures, … Maar the proof of the pudding is in the eating. Door met je toekomstige collega’s te praten, krijg je een beter en betrouwbaarder beeld van je toekomstige werkgever.”
Ronald Beernaert besluit: “Restaurant Rekruté is een interessant experiment. In de toekomst willen we blijven inzetten op zo’n ervaringen om anders om te gaan met solliciteren en kandidaten. We zijn voortdurend op zoek om potentiële medewerkers op een originele manier kennis te laten maken met de cultuur van onze organisatie. We willen met de lancering van ons werkgeversmerk vooral benadrukken dat werken bij CM elke dag bijdraagt aan het verbeteren van de levenskwaliteit van alle Belgen. En daar zijn we echt fier op.”
Clara Vanmuysen