CM Gezondheidsfonds trekt met Hoi-spots in horeca en bpost-kantoren ten strijde tegen eenzaamheid
Een Hoi-spot is een duidelijk zichtbare ‘praattafel’ in een horecazaak of kantoor van bpost voor mensen die openstaan voor gezelschap van en een praatje met een onbekende. ‘Met de Hoi-spots dragen we ons steentje bij om op een laagdrempelige manier eenzaamheid de wereld uit te helpen tijdens De Warmste Week’, zegt CM-directeur Kristien Van Mechelen. ‘Hoewel we allemaal via sociale media met elkaar verbonden zijn, voelt de helft van de Vlamingen zich soms eenzaam.'
CM Gezondheidsfonds lanceerde samen met Horeca Vlaanderen een oproep naar horecazaken om deel te nemen aan de actie en enkele tafels in hun zaak om te dopen tot Hoi-spots. ‘We zijn blij met de respons, want al 56 horecazaken gingen in op onze vraag’, zegt Van Mechelen.
Ook bpost heeft onze actie warm onthaald en maakt in 100 postkantoren in Vlaanderen en Brussel ruimte voor een Hoi-spot.
De deelnemende horecazaken en postkantoren kregen van CM het nodige materiaal om de Hoi-spots op te zetten, zoals affiches om op de deur te plakken en bordjes voor op de praattafels. De bordjes bevatten een QR-code die deelnemers kunnen scannen. Voor elke gescande Hoi-spot deelnemer doneert CM Gezondheidsfonds 2 euro aan De Warmste Week. Mensen bij wie het gesprek niet meteen uit de startblokken schiet, vinden via de QR-code ook enkele leuke conversation starters.
De Hoi-spotactie voor De Warmste Week loopt tot en met 24 december. Alle deelnemende horecazaken en postkantoren zijn te vinden via cm.be/hoi-spots.
Clara Vanmuysen