Mutualiteiten klagen over wijziging in Microsoft-algoritme dat spam beoordeelt

“Quasi alle mails aan onze leden komen in hun spamfolder terecht: dat heeft bijvoorbeeld grote impact op het uitbetalen van ziekte-uitkeringen”

Brussel, 17 maart 2025 – Een wijziging in het algoritme van Microsoft dat e-mails als spam beoordeelt, veroorzaakt bij CM Gezondheidsfonds, Solidaris en de Onafhankelijke Ziekenfondsen (Helan) ernstige problemen in de communicatie met hun leden.

Bij leden met een niet-betalend mailadres van de provider – zoals @hotmail.com of @outlook.com – komen mails van de mutualiteit nu in de spamfolder terecht. Dat heeft ernstige impact op mensen die een ziekte-uitkering krijgen: zij krijgen onder andere via mail gerichte informatie over hun dossier of worden verzocht om met de mutualiteit contact te nemen zodat hun ​ uitkering ​ correct berekend en uitbetaald kan worden.

Ook voor de opvolging van langdurig zieken door adviserend artsen, zijn er mogelijk gevolgen: heel wat leden in arbeidsongeschiktheid worden via mail uitgenodigd voor een afspraak bij de adviserend arts of paramedicus. Wie niet ingaat op die uitnodiging, kan (een deel van) zijn of haar uitkering verliezen.

In totaal kunnen naar schatting meer dan één miljoen Belgen hierdoor hinder ondervinden.

“Het gaat om essentiële communicatie met een stevige impact op de financiën van onze leden,” zegt Luc Van Gorp, voorzitter van het Nationaal Intermutualistisch College. “Mensen die ziek zijn worden al met heel wat administratie en de bijbehorende stress geconfronteerd. Dit probleem werpt een extra drempel op.”

De mutualiteiten hebben Microsoft gewezen op het probleem en vragen om dit zo snel mogelijk op te lossen. Om het euvel op te vangen, vragen de mutualiteiten hun leden momenteel om in hun mailprogramma na te kijken of er geen communicatie van de mutualiteit bij de ongewenste mails zit. Door die mail te markeren als ‘geen spam’ zou het probleem zich niet mogen herhalen.

De situatie is niet zonder risico. Mutualiteiten worden, zoals veel organisaties, geconfronteerd met phishing.

 

Van Gorp: “We doen enorme inspanningen om onze leden te waarschuwen voor spam. Het is ironisch dat we hen nu moeten adviseren om in hun spamfolders te kijken. Voor veel kwetsbare leden – zoals ouderen – schept dat verwarring en brengt dat ook risico’s met zich mee om toch in de val van internetfraudeurs te trappen.”

 

 

Clara Vanmuysen

Persverantwoordelijke

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over CM gezondheidsfonds

Meer dan 4,5 miljoen leden schenken hun vertrouwen aan de Christelijke Mutualiteit (CM). CM ijvert voor een kwaliteitsvolle en toegankelijke gezondheidszorg en behartigt de solidariteit die daarvoor nodig is. Om haar doelstellingen te bereiken geeft CM mee vorm aan het gezondheids- en welzijnsbeleid, biedt ze professionele dienstverlening aan haar leden en zet ze mensen aan tot gezond leven.

Neem contact op met

www.cm.be